Top 10 dráma 1970-es évekből
A filmdráma az egyik legtágabb műfaj, ugyanis rengeteg másik műfajjal kapcsolódhat, valamint több alműfaja is lehet, például melodráma, életrajzi dráma, történelmi dráma. Jellegzetesen társadalmi problémára hívja fel a figyelmet, bizonyos jelenségekkel kapcsolatban kritikát, kevésbé ismert álláspontot fogalmaz meg, mindezt a realitással párosítva. Ezen lista egy listasorozat része, amely a filmtörténet legmeghatározóbb drámáit sorolja fel 2020-tól visszamenőleg.
10: A félelem megeszi a lelket
Az idős, megözvegyült Emmi unaloműzés céljából ellátogat egy kocsmába, ahol megismerkedik a fiatal, vendégmunkás-bevándorló Alival, sorsközösségük folytán egymásba szeretnek. A két főszereplő a társadalom kitaszítottjainak különböző csoportját képviseli: Emmi nem él már szociális életet, beszélgetni is csak saját korabeliekkel szokott alkalmanként, míg Alira egy sztereotípia megtestesüléseként bűnözőként néznek. Rainer Werner Fassbinder német újhullámos rendező drámája szívszorítóan szemlélteti az együttérzés- és a törődésnélküliséget, amelyek mételyt jelentenek a közösség szövetén.
9: Annie Hall
Woody Allen kultfilmje az életrajzi ihletésű Alvy Singer életén keresztül mesél el egy tanulságos történetet a romatikus komédia műfaji jegyeit felhasználva, majd rávilágítva az azok mélyén húzódó személyes drámára. A két elválást átélő, negyvenes éveit taposó zsidó stand-upos találkozik Annie Hallal, majd egymásba szeretnek, azonban ahol véget érnek a hollywoodi romkomok, ott kezdődik igazán az, amiért szeretjük ezt a filmet. A kezdeti virágzó szerelem után kiéleződnek konfliktusaik, majd ezek megoldása közben fény derül személyes problémáikra: harcuk a másikkal, önmaguk személyiségének megoldatlan rejtvényeit és problémáit tükrözi vissza saját magukra és ennek mi, nézők lehetünk szemtanúi tabudöntögető stílusban.
8: A keresztapa II
Francis Ford Coppola mesterműve – az első résszel ellentétben – nagyobbrészt a gengszterélet hátrányait, kiszámíthatatlanságát, valamint a bűnhődés kérdéskörét járja körbe. A fiatal Vito Corleone korai szárnybontogatása mellett Michael Corleone tevékenységének eredményét és hibáit követhetjük nyomon és láthatjuk a „birodalom” összeomlás szélére kerülését, amely mögött egyéni drámák sokasága sorakozik. Az első részben zseniálisan felépített képet Vito örökségével együtt, hasonló színvonalon láthatjuk összeomlani, vagy mégsem? A keresztapa II-ben keressétek a választ.
7: Hálózat
Howard – egy kiégett műsorvezető, alacsony nézőszámmal és tetszési indexszel – egyik műsorában bejelenti: a következő adásban öngyilkos lesz. Ennek következtében kénytelen folytatni műsorát és az eddigi hazugságok helyett a nép dühét felkorbácsoló igazságokat kénytelen mondani a nézőszám-növekedés érdekében. Az 1976-os Hálózat fájdalmas és ironikus módon jósolja meg a tv stúdiók jövőbeli működését, a film realitása és a műsorvezetővel való pszichopátiás bánásmód együttesen kelti a megfelelő szorongásfaktort.
Article Tags: A félelem megeszi a lelket · A keresztapa II · Annie Hall · Apokalipszis most · dráma · featured · filmdráma · Hálózat · Mechanikus narancs · Száll a kakukk fészkére · Sztalker · Taxisofőr