FOMO – Megosztod, és uralkodsz (2019) – KRITIKA
2019. október 10-én kerül a mozikba a legújabb magyar filmdráma, mely kíméletlenül mutat betekintést a mai fiatalokat körülölelő világ nem túl impozáns bugyraiba. Ritkán látni ennyire kendőzetlen és a valóságot ilyen direkte az arcunkba vágó alkotást. Komoly mondanivalóval és üzenettel rendelkezik Hartung Attila (Paparazzi, Mindig csak, Vértestek, stb.) legújabb filmje, melyben nem csak rendezőként, hanem forgatókönyvíróként is részt vett. Utóbbiban segítségére volt Kerékgyártó Yvonne (Gyújtópont, Irijám és Jobine stb.) is.
A Filmteam gyártásában készült FOMO, a Filmalap egyébként 62 millió forintos gyártási támogatással, a Filmalap Inkubátor Programjának keretében belül készült. A magyarországi forgalmazója, a Mozinet. A FOMO – Megosztod, és uralkodsz eredetileg a „Senki nem megy sehova” munkacímet viselte és még tavaly, 2018-ban forgatták 24 napon át. A budapesti éjszaka kultikus helyszínein, valamint a Szabadság híd tetején.
A mozi kimondottan a Z generációról szól, érdemes, (sőt szerintem még kötelezővé is tenném) megtekinteni nem csak az érintett korosztály tagjainak, de sok szülő is nagyot pislogna, ha látná mi folyik a mai világ ezen életszakaszában élő fiataljaival.
Persze minden generációnak megvoltak a maga hülyeségei, az adott kor jó és rossz oldala, de ha megnézzük, a mai fiatalság ebben a „túlzott szabadságban” nem biztos, hogy jó felé halad. Jogokat tudnak, de kötelezettségeket már kevésbé. A tisztelet, az odafigyelés akár idősebb, akár a másik nem, de ugyanúgy egymás felé is, kezd másodlagosnak tűnni, rosszabb esetben eltűnni. Ebben nem csak a szülők hibásak, felelősség terheli a médiát, az oktatást és minden olyan dolgot, ami a mai fiatalokat közvetve vagy közvetlenül befolyásolja.
Ez a kritikus hangvételű film egy igazán mély gyomros a nézőknek, nem csak a témája miatt, hanem ahogy nagyszerűen filmre vitte a történetet a 26 éves Hartung. A premier plán vágások, melyek még jobban közelebb hozzák a nézőt a szereplőkhöz és az adott helyzetek komolyságához. De a szekond plán (félközeli-féltávoli) képkockák is végig tartják a film nyomasztóbb érzését. Olyan, mintha mi is részt vennénk a filmben, szereplőként lennénk tanúi az eseményeknek.
A főszereplő Gergőt, egy amatőrszínész, Yorgosz Goletsas játszotta, akit a zenekedvelők a Deep Glaze nevű alternatív és klasszikus rock and roll elemeket vegyítő fiatal zenekar frontembereként már megismerhettek. Mellette persze feltűnnek a filmben ismertebb színészek is, mint Stohl András vagy épp Szávai Viktória. Érdekessége a mozinak továbbá, hogy cameo szerepekben a 18 és 30 év közötti korosztály több meghatározó alakja is felbukkan.
A történet szerint van 4 haver, akik épp érettségi előtt állnak, élik a gondtalan tinédzserek életét. Életük központi témája a buli, csajok, sex kombó, amit persze körülölel a közösségi háló. Ennek hozadéka, hogy a magukat csak Falkának nevező kis trógerek szórakozása abból áll, hogy idiótábbnál idiótább challangeket vesznek videóra és pár szánalom lájkért cserébe töltögetik fel a csatornájukra, hisz attól érzik magukat menőnek, ha minél több lájkot vagy kommentet kapnak egy-egy gagyi videó alá. Sajnos ez a valóság és ezt nagyon jól mutatja be a film. A mai fiatalok számára lassan egyetlen önigazolásra számottevő opció létezik, ha Facen, Instán vagy épp Youtube-on stb. minél több lájkot kap egy fotó, videó megosztása.
És már nem elég, ha megeszel egy gilisztát, minél durvább a videó, annál nagyobb a nézettség, így a kölykök akár a saját, -rosszabb esetben- mások testi épségét is veszélyeztetve csinálják baromságaikat. A filmben egy erősebbre sikeredett buli után is ez történik, mikor is főszereplőnk, – aki egyébként alapjában még a legnormálisabbnak tűnne ebből a bagázsból – intim viszonyba kerül egy KO-ra lerészegedett lánnyal, melyről persze videót is készít és van annyira hülye, hogy még meg is ossza a sulis Facebook csoportokban. Ebből persze hatalmas balhé lesz és megadja a film fő vonalát, kire milyen hatással tud lenni egy ilyen esemény és milyen hozadékkal jár.
A FOMO nyelvezete sem az a tipikus filmes szövegkönyv, a mai fiatalok szóhasználatával él, ezzel még hitelesebbé téve az alkotást. Bár ez sokszor kelthet olyan érzést a nézőben, mintha improvizálás vagy amolyan amatőrebb színjátszást sejtetne. A fiatalok beszédtémái is néhol erősebbre sikerednek, amik akár bántóak is lehetnek egyes nézők számára, de a film témáját tekintve be kell lássuk, ez a valóság. Azzal, hogy nem mondunk ki valamit, attól még létezik és a film ezt megteszi.
Anno volt az a mondás: Ez a lány, úgy főz, mint az anyja. Ma már kiegészült, ez a lány úgy iszik, mint az apja. És az állítást a FOMO is sajnos igazolja.
Elég lemenni egy két szórakozóhelyre azok közül, ahol a film is játszódik, a lányok (is) olyan önkontroll nélkül italoznak, hogy 30 éves korukra nem egy új csizmát kérnek majd a Jézuskától, hanem új májat. A film készítőinek nem titkolt szándéka az, hogy a filmmel felhívják egy valós problémára a figyelmet. A szülők és gyermekeik közti egyre nagyobb szakadékra, mely a kommunikáció hiánya, az eltávolodás és a közösségi média romboló erejének azon eredménye, ami rossz irányba viszik a Z generáció tagjait- tisztelet a kivételnek.
Ha csak pár szülő és tinédzser kapcsolatán tud pozitív irányba fordítani a film, már megérte. De abból a szempontból biztosan, hogy nagyon jó szocio alkotás készült a jelen és jövő fiataljainak számára, hogy felnyissák a szemeket. Gondolkodj, élj, érezz és ne a lájkok vezessék az életed!
//Dörgő Dániel//
15 klasszikus tinifilm, amit titokban minden lány szeret
Értékelés
Színészi alakítás - 60%
Történet - 80%
Rendezés - 75%
Mondanivaló - 85%
75%
Article Tags: Bouquet Gergely · featured · FOMO · Hajduk Károly · Hartung Attila · Panna László · Pokorni Ábel · Stohl András · Szávai Viktória · Yorgosz Goletsas