Gotti kritika
Kedves John Travolta, miért kellett ennyire gyenge filmben szerepelned? Premierhéten szombat esti lázban leszel, és azon töröd a fejed miért szerepel ilyen gyengén a filmed? Azért mert csak Te voltál aki ért a munkájához, más nem…
Számomra a júniusi filmkínálat legjobban várt darabja volt a Gotti. Amely nem csak történetileg, és műfajilag váltott ki feltűnően nagy érdeklődést számomra, hanem fiatalkorom egyik nagy kedvence, a főszereplő miatt is. John Travolta jó színész. Nem egetverően kiemelkedő, de mégis megvan benne az a fajta kisugárzás, az a plussz, amire az emberek vevők voltak. Legalább is eddig. Számomra nem a Grease és a Szombat esti láz kiugró sikere miatt lett kedvenc, hanem a Ponyvaregényben alakított szerepe miatt, de gondolom ezzel nem vagyok egyedül. Sajnos ahogy a filmográfiájába beletekintünk a legsikeresebb időszaka a 90-es évek volt, (Szóljatok a köpcösnek, Ál/Arc, Rés a pajzson, Az őrület határán…).
A 2000-es években mintha sorsát pecsételte volna meg a Háború a Földön c. förmedvény film, ami csúfos bukást eredményezett szerte a világon. A sikerek elmaradtak… Voltak ismertebb szerepek amire csekélyebb – de nem buktaszerű – érdeklődés mutatkozott (Megtorló, Faterok motoron, Hajsza a Föld alatt, Párizsból szeretettel..). Utánanézve az utóbbi időszaknak sajnos 6! évet kell visszagyalogolnunk az időben, hogy érdemleges filmjére bukkanjunk ami az Oliver Stone rendezte Vadállatok volt.
6 éve várjuk tehát hogy John bácsi kiemelkedőt és maradandót alkosson. Ha a Gottit nézzük akkor csupán kiemelkedő az alakítása, de nem maradandó.
A rendező az a Kevin Conolly akit a Törtetők c. sorozatból „E”-ként ismertünk meg, de rendezőként eddig szinte jelentéktelen műveket hozott össze. Ezért sem értem hogy Travolta -mivel nagy visszatérésének szánta filmet- hogy gondolhatott arra hogy Connolly az embere. Semmiféle rutin, vagy hozzáértő jel sem mutatkozott múltjában.
Természetesen a visszatérés elmaradásának, nem csak a rendező az oka hisz a rossz jelek már a forgalmazás kezdetekor megmutatkoztak. A tervezett premier előtt alig két héttel a Lionsgate stúdió levette a naptárról, érezve a buktaszagot. Tehát a tavalyi premierből nem lett semmi, innen Travoltáé maradt a feladat hogy mentse a menthetőt, és elindítsa mozikba szeretett filmjét. Lehet nem kellett volna.
A legszörnyűbb, hogy a Gotti c. film egyetlen pozitívuma John Travolta, ugyanis az egyszemélyes show-t Ő szállítja, rajta kívül mintha a többiek jelen sem lennének.
A maffiavezért kb.20 éve már feldolgozták a méltánytalanul eltűnt Armand Assante főszereplésével készült azonos című filmben. Ha kicsit belemászunk a Gotti film történetébe akkor megtudhatjuk hogy az utolsó éveiben járunk a börtönéveit töltő Gottinak. Itt találkozik nagyfiával Juniorral, aki ha közreműködne a zsarukkal, és bizonyos információkkal szolgálna, faternak jobbra fordulna sorsa. Apuci ezt a döntést igencsak nehezményezi, és felvilágosítja fiát, hogy neki már csak Ő maradt a világon, ne menjen bele semmilyen vádalkuba.
Innen időrendben sokat ugrál a film néha ezt a storyt folytatva, utána a fiatalkori gengszteréletet mutatja, aztán a családi idillt láthatjuk, majd megint vissza a börtönévekhez..A történetéről annyit illik tudni ,hogy John Gotti az utolsó Don volt az amerikai maffiacsaládok történetében. Kezdetben -mivel sem hatalma, sem embere nem volt- a Gambino családhoz társult, majd a 80- as évek közepén Paul Castellano megölésével átvette a hatalmat. Az 1985 végén történt kegyetlen gyilkosság , nemcsak New Yorkot de az egész országot megdöbbentette.
Egy előzetes engedély nélküli vérontás ezekben az időkben, igen kockázatos lépés volt, hiszen a Gambino családon kívűl / Genovese-Colombo-Luchese- Bonanno / mások is hasonlóan űzték az ipart, de Gotti volt olyan tökös hogy meglépte ezt a tettet. A leült börtönévek után-amiből hármat kapott- különböző álneveket vett fel -köztük mint Don Teflon-, rögtön belekezdett az igazi munkába. Persze nem dolgozott Ő egy percet sem 8-16ig sehol. A munka inkább szerencsejátékokkal, adócsalással, kábítószerkereskedelemmel, gyilkosságokkal tarkított életet jelentett számára és a családjára. Ő és legjobbnak hitt embere Sammy vezette hosszú évekig a maffia ügyleteit.
A lojalitás nehezen alakult ki köztük, de bevette a családba és ez lett a veszte, ugyanis egyik legjobb barátja támadta hátba, és adta fel a zsaruknak, amikor szorult a nyaka körül a hurok. Valahol Gottinak mindig is volt egy gyanúja, féleleme: aki még egy percet sem ült börtönben -ahogy Sammy sem- abban nem lehet teljes mértékben megbízni.
Az életfogytiglanra ítélt Gottit Illionisban az állami fegyházban érte a halál ,az utolsó éveiben sokat betegeskedett. 1998-ban rákot diagnosztizáltak nála, és még keményen, büszkén kitartva négy évig bírt a betegséggel együttélni, harcolni. Az emberek pesze szerették Gottit, úgy érezték Ő tud igazán igazságot szolgáltatani az utcán, nem a rendőrök. Halála után a bűnőzés sok formája megugrott, amiből kiderülhetett hogy nem volt persze egy szent ember John, de mégis a maga módján és eszközeivel rendet tudott tartani az utcán. A műfaját tekintve a filmnek persze rögtön a gengszter szó ugrik az eszünkbe, de ugyanúgy megtalálható a drámai és életrajzi jegyek is.
Szóval ez a fajta kivitelezett elegy olyan csapongó, hogy a néző sokszor szenvedve nézi a művet, és csak Travolta játéka alatt tudja magát kicsit összekapni.
Filmbéli felesége az a Kelly Preston,akivel az életben is egy párt alkotnak több mint negyed évszázada, ezért is érthető hogy elég jól megértett, és kivitelezett játék az övék a film alatt.
Sajnos főszereplőnk pedig maga sem tudja megmenteni az alkotást. A zenéről már szót sem ejtek, magunk sem tudjuk hogyan tudtak ennyiféle különböző zezei stílust beválogatni. Sokszor olyan időben raktak zenét a film alá amikor nem kellett volna, amikor meg kellett volna, csönd volt…gratula:) Nem működik a film tehát sok szempontból, mintha amatőrök dolgoztak volna profi színészekkel. Feszengve pislogunk a közhelyes monológokon egy olyan aláfestő zene hallatán, aminek nem igazán van helye, aztán egy olyan rossz filmbéli vágást kapunk, ami teljesen kizökkent.
A kínos dialógusoktól még kínosabbá ülünk a moziszékben, a sminkmesterek meg olyan rossz munkát végeztek, hogy Édesanyám jobban festi ki magát ha kicsit odafigyel magára.
A tizenéves karaktereket, ahogy láttam meglett felnőtt színészekkel formálnak meg úgy, hogy alig észrevehető a fiatalítási szándék. A Gotti csak minimál szinten hasonlít egy gengszterfilmre, nem méltó arra hogy mozikba kerüljön, olyan gyenge lábakon áll. Igazságtalanul sok film nem erre a sorsra jut.
Ha valaki megérdemelné, hogy újra a csúcson lehessen az pont Travolta. Annyi jó szereptől esett el az utóbbi időkben, hogy jöhetne neki egy Ponyvaregény 2. A kvalitása,tehetsége megvan hozzá csak a lehetőségekkel nem él, vagy nem találják meg…, ki tudja…
Ha visszagondolok az utóbbi időkre akkor a Johnny Depp-féle Fekete mise egy igazán jó gengszterfilm. Hasonlóan eltorzított arccal formálja meg Depp a főmukit, de ott egy fordulatos, kemény, pontosan időzített akciókkal, és sok szempontból jobb alkotással van dolgunk.
Szóval ha szeretnének egy jó gengszterfilmet megnézni akkor inkább rakjuk be azt a filmet otthon dvd-n és nézzük meg, jobban járunk… Még fészkelődni sem fogunk otthon a kanapén, nem úgy mint a Gottin a moziban…
//Kovács Ferenc # dájhárd//
10 gengszterfilm, amit mindenképpen látnod kell
Értékelés
Színészi alakítás - 50%
Történet - 42%
Tartalom - 38%
Dráma - 35%
IMDB - 64%
46%
Article Tags: Adam Hicks · Chris Mulkey · featured · Gotti · Gotti kritika · John Travolta · Kelly Preston · Kevin Connolly · Michael Woods · Pruitt Taylor Vince · Stacy Keach