FILMEZZUNK.HU
Miért olyan jók mostanában a videojátékok film- és sorozatadaptációi?

Miért olyan jók mostanában a videojátékok film- és sorozatadaptációi?

30

Miért olyan jók mostanában a videojátékok film- és sorozatadaptációi?

Hollywooddal kapcsolatban mindig is elmondható volt, hogy a legkülönbözőbb forrásokban igyekezett megtalálni azokat az alapanyagokat, amelyekből sikerfilmeket lehet gyártani. Igazából, a filmgyártáson keresztül, a képernyőre vitt témákban, azok interpretálásában mindig is remekül nyomon követhető volt az aktuális társadalmi légkör.

A múlt század harmincas-negyvenes évei során, amikor a szesztilalom nyomán megszaporodtak bizonyos társadalmi jelenségek és az ezen csoportok üzelmeivel foglalkozó témák, mint a gengszterfilmek. Ehhez kapcsolódóan jelentek meg a kaszinó témájú filmek, és a nyerőgép játékok az 32Red-en olyan kötelező kellékekkel és díszlettel rendelkeznek, amik az említett időket idézik, ilyenek a krupiék, a csinos nők és a csillogás.

Aztán a baby boom generáció felnövésével jöttek az ifjúsági, a zenei filmek, majd a vietnami háborút feldolgozó, a hidegháborús témájú alkotások. Az internetes korszak pedig alaposan átalakította, pontosabban kibővítette a forrásokat, amelyekből témákat merít.

Így kerültek képbe a videójátékok is. Az első játékok a hetvenes-nyolcvanas években jelentek meg, de szélesebb körben csak a kilencvenes évektől kezdődően terjedtek el. Az elmúlt évtized technológiai újításai nyomán pedig maguk a videójátékok is sokkal igényesebbé váltak.

Nem csak vizuálisan és a hangeffektusok szempontjából, de ma már egy videójáték, különösen ha végül szériává válik, komplex történetet mond el, teljes egészében felépített karakterekkel. Ennek alapján érthető is, hogy a filmes szakma, amely időnként kifogy az ötletekből, felfigyelt a a videójáték adaptációkban rejlő lehetőségekre.

Felismerni a közönség igényeit

Miért olyan jók mostanában a videojátékok film- és sorozatadaptációi?

Ha a sikeres adaptációkról van szó, akkor manapság elsősorban a The Last of Us sorozatra gondolunk, amely az utóbbi időszak egyik kasszasikerének számít és sokak szerint tágra nyitotta a kaput az ilyen jellegű filmek és sorozatok akár dömpingszerű megjelenése előtt.

Idáig azonban viszonylag rögös út vezetett, ugyanis az évek során számos olyan adaptáció került a mozikba, amelyek nem sikerültek túl jól. A videójátékokat nem ismerő közönséget ugyanis nem érdekelte, a rajongók pedig nem találták meg bennük a játék esszenciáját.

A filmkészítők arra ugyan rájöttek, hogy a videójátékok bekerültek a kultúra fősodrába, tehát komolyabb tömegeket érnek el, mint korábban, de a régi reflexek szerint dolgoztak. Ez annyit jelent, hogy nem az volt a törekvés, hogy élethűen adják vissza a médium lényegét, amelytől a témát és a sztorit kölcsönözték, hanem csak simán a pénzcsinálás.

Vagyis, a siker kulcsa az volt, hogy a filmesek a rutinon túl ismerjék meg jobban a videójátékokat. Ennek egyik lépcsője az ilyen típusú mozikba helyezett nagyobb költségvetés volt. Ez nem csak a film elkészítéséhez konkrétan kapcsolódó pénzeszközöket jelenti, hanem az alkotások körüli hullámverést is.

Ezen az úton olyan dolgok is történtek, hogy a filmesek személyesen is befektettek a videójátékok kulturális oldalának erősítésébe, amivel érdekeltebbé váltak abban, hogy a film nyereséges legyen, ezzel együtt pedig igyekeztek jobban megismerni ezt a miliőt. 

A harmadik tényező, amit pedig még érdemes ezen a téren kiemelni, hogy ma már átgondolt, kreatív döntések állnak a játékadaptációk mögött. Ez azt jelenti, hogy a filmes producerek a korábbi gyakorlattól eltérően, immár energiát fektetnek abba, hogy megismerjék a játék lényegét. Ilyen formában pedig jelentős mértékben javult a történetmesélés hitelessége.

A javulás mögött álló tényezők

Az egyik elem, ami elvezetett a videójátékok filmes adaptációi minőségi javulásához, az a jobb történetmesélés. Ahogy arra már kitértünk, az újabb kori videójátékok már komplex történeteket és karaktereket vonultatnak fel, a filmkészítők pedig az elmúlt időszakban figyelmet fordítanak rá, hogy ezeket hitelesen tudják adaptálni a filmes változatba.

Fontos mérföldkő volt ezen a téren, hogy kialakult egy szorosabb együttműködés a filmkészítők és a játékfejlesztők között. Ennek köszönhetően a producerek megtarthatták a szükséges kreatív szabadságot, de mélyebben kapcsolódni tudtak az eredeti projekt elképzeléseihez és mondandójához is.

Mindezeken felül pedig kulcsfontosságú volt az, hogy a filmesek odafigyeltek a rajongói elvárásokra. A videójáték rajongók leírták és elmondták kritikáikat a filmekkel kapcsolatban, a filmesek pedig ezeket figyelembe vették és ilyen irányba módosították a filmkészítést. Így nagyobb hangsúlyt kaphatnak az olyan részletek, amelyek a játékosok számára valami miatt fontosak.

Egy szintén fontos részlet, amit nem hagyhatunk figyelmen kívül, az a technológiai fejlődés. Az olyan innovációk, mint a CGI, vagy a jobb vizuális effektek élethűbbé tették a videójátékok filmes megjelenését, amivel a történetmesélés hitelesebbé vált.


Article Tags: ·