Alain Delon volt A szamuráj sztárja: így nézett ki utolsó napjaiban a 88 évesen elhunyt színészlegenda
A szamuráj című filmet Jean-Pierre Melville készítette, aki számos filmben tette le a névjegyét, rendezőként és forgatókönyvíróként egyaránt. Olyan filmkehez adta a nevét, mint Vásott kölykök (Les enfants terribles, 1950), Az áruló (Le doulos, 1962), a Második nekifutás (Le Deuxieme souffle, 1966), az Árnyékhadsereg (L’ armée des ombres, 1969), vagy éppen A szamurájhoz hasonlóan, szintén Alain Delonnal készült A vörös kör (Le cercle rouge, 1970) és a Zsaru (Un flic, 1972). Azt azonban kevesen tudják róla, hogy szerepelt több filmben is, mint például az 1960-as Godard-klasszikusban a Kifulladásig-ban is.
A szamuráj műfaját tekintve krimi, mégis inkább egy minimalista eszközökkel megkomponál művészfilm. Valamennyi művészeti ág vonatkozásában a minimalizmus jellemzője, hogy az alkotók a lehető legkevesebb eszköz és anyaghasználattal igyekeznek műalkotásaikat létrehozni. A formák és a színek letisztultak, egyszerűek, innen ered a stílusirányzat neve is.
A szamuráj a párizsi Jeff Costello (Alain Delon), a hivatásos bérgyilkos, aki hidegvérrel és pontosan gyakorolja hivatását. Pénzért öl, lojalitás és érzelem nélkül. Egy gengszterszindikátus megbízásából lelövi egy éjszakai klub tulajdonosát. A rendőrség tudja, hogy ő a gyilkos, tökéletesen megszervezett alibije mégis mentesíti a vád alól. Megbízói azonban fel akarják áldozni Costellót, mivel a rendőrség egyre inkább rajta tartja a szemét. Így aztán amikor Costello éppen fel akarja venni a honoráriumát, kis híján lelövik. Épphogy megússza sérülés nélkül. Már csak egy cél lebeg előtte, hogy megbosszulja az árulást. Látszólag elfogad egy megbízást azért, hogy a rendőrség és a szindikátus üldözése közepette a gengszterfőnök közelébe kerüljön, és beteljesíthesse a bosszút. Costello sarkában lihegő nyomozót Francois Périer alakítja a tőle megszokott profizmussal. Jeff szeretőjét pedig Delon akkori felesége, Nathalie Delon személyesíti meg.
Alain Delon parádézik ebben a filmben. Mintha ráöntötték volna Costello alakját, egy igazi jutalomjátéka ez a francia sztárnak. Rendkivül jól kitalált az is, hogy a kíméletlen, érzéketlen bérgyilkosnak van egy kis madara, ami egy kicsit azt mutatja meg a nézőknek, hogy Costello is érző ember. A kismadár kalitkában van ezért a bérgyilkos szabadság iránti vágyát is megtestesíti. Delon az Delon, ilyen zsenik csak nagyon ritkán születnek. Kötelező mozi és nem csak Delon-rajongóknak.
(Via Magyar Nemzet)
Article Tags: A szamuráj · Alain Delon · featured · Nathalie Delon