FILMEZZUNK.HU
A 2010-es évek top 10 legnagyobb hatású horrorja

A 2010-es évek top 10 legnagyobb hatású horrorja

2859

6: Green Room

Akárcsak A boszorkány, a Green Room is az A24 stúdió korai időszakának egyik kiemelkedő filmje. Jeremy Saulnier viszont a művészi megközelítés helyett egy zsánerfilm keretei között gondolkodott és forgatta ki azt önmagából. Egyszerű a történet: egy rockbanda fellépésről fellépésre vándorol, majd egy neonáci klubba érnek, ahol koncertjük után egy gyilkosságnak lesznek szemtanúi. Skinheadek sokasága lepi el a helyszínt, valaki hívja a rendőrséget, azonban a radikális közösség inkább eltussolná az ügyet. A hétköznapi koncepció attól lesz élvezetes, hogy rendezője briliánsan kezeli a nézők érzéseit, ugyanis a klausztrofób tereket párosítja a bezártság kényszerűségével és nem szabadít fel annak feloldásával. A Green Room talán nem is a nézők rengetegére tett hatása miatt került a listára, hanem a zsánerhorrorral tett páratlan reformálása miatt – ezután nem könnyű műfaji horrort nézni reális elvárások nélkül, hiszen itt a példa.

A 2010-es évek top 10 legnagyobb hatású horrorja

5: Démonok között

Az Ed és Lorraine Warrenhez kötődő, James Wan által rendezett alkotás már kultfilmmé vált. A démonűző házaspár egy, állítása szerint megtörtént saját esete szolgál a cselekmény alapjául, azonban nem féltek az alkotóknak szabad kezet adni forgatókönyvírásnál. A Perron család új, frissen vásárolt lakásba költözik anyagi problémák miatt, majd paranormális jelenségeket kezdenek megtapasztalni, egyre intenzívebben. Az anya, Carolyn hamar felkeresi Warrenéket, akik hamis riasztás gyanúja mellett el is látogatnak hozzájuk, majd sajnálatukra meg is erősítik a család által tapasztaltak túlvilági eredetét. A szokásos démon- és szelleműzős horrorok origójaként funkcionáló híres közönségfilm elengedhetetlen alkotóeleme James Wan rendezői kvalitása, amelyet rendre titkolni szokott az általa teremtett franchiseok folytatásainál.

A hátborzongató, az egyént a túlvilági hatalom felsőbbrendű erejével határok nélkül nyomasztó, a reménység utolsó szikráit jumpscare zuhatagokkal oltó zsánerdarab tematikája is létfontosságú a sikere kapcsán: akik nem csak egy szimpla fikción alapuló horrort szeretnének, azok a házaspár kisarkított történetein keresztül hitük manifesztációjával találkozhatnak a képernyőn a túlvilági alak fizikai jelenléte miatt, az annak elűzésére tett kísérletek pedig ráadás. Hogy mért van az 5. helyén a listának? Jelenleg a negyedik Démonok között film munkálatai zajlanak, azóta elkészült egy spinoff Annabelle trilógia, valamint Az apáca spinoff második része is készülőben van. Talán jogosabb lenne az a kérdés, hogy mért csak az 5. helyen van.

Rémisztő lett a Démonok között 3 első előzetese

4: Anyám!

Darren Aronofsky, a posztmodern rendezők egyik legnagyobbja arról ismeretes, hogy filmjeit más-más témából, különböző stílussal készíti, így az esztétikusan szétszabdalt-vágott, függőségekről szóló Rekviem egy álomért és a lineáris, letisztult sportfilmdráma, A pankrátor is életművének ékes darabjait képviselik. Az Anyám! című filmje pedig a felvázolt alkotói kalandvágyhoz hűen egy emberiségtörténetet kíván elmesélni egy Bibliára támaszkodó allegória mentén, szürrealista eszközökkel. A film szereplői nem is kaptak nevet, csupán annyit tudhatunk, hogy Jennifer Lawrence és Javier Bardem által alakított pár – akik egyébként a Földanya és az Isten – éli életét egy házban, mígnem betoppan két idegen Ed Harris és Michelle Pfeiffer kinézettel. Valószínűleg a moziba látogatók sem tudhattak jóval többet az alkotásról, ugyanis az előzetes és Jennifer Lawrence arca által fémjelzett horror sem engedett teret komolyabb következtetésnek, minthogy egy érdekes filmre készülhetünk.

A zsánerhorrorra számítók kétes érzésekkel hagyták el a termet, míg a kritikusok sem tudták igazán jól kezelni a számos értelmezési lehetőséget és kibontatlan szimbólumot kínáló, egészen kiváló művészhorrort, így fogadtatása leginkább botrányosnak nevezhető. Emiatt is vált azóta kultfilmmé és ékes példája az egy évtizeddel későbbi hasonló művészi próbálkozásoknak, hogy hogyan is kellene egy kevésbé közérthető szimbolikát konzekvensen keresztülvinni az alkotáson az élvezhetőségi faktorból egy kicsit sem csökkentve. Sikeressége talán nem is elsősorban a tartalom mélysége miatt kiáltható ki, Aronofsky rendezői kvalitása az, ami az esetleges értetlenség mellett is az egyik legfelkavaróbb élményt képes nyújtani több évtizedes összevetésben.

Hétvégi bevételi lista, USA - Jennifer Lawrence csúnyán befürdött!

Oldalak: 1 2 3


Article Tags: · · · · · · · · · · · · ·