Út a díjesőig (2022) – Kritika
A 94. Oscar-gála előtt nem sokkal megjelent a nívósnak hazudott rendezvény különösen szórakoztató kifigurázása, amely amellett, hogy a mozitermi politizálást előnyben részesítő akadémikusok paródiáját kívánja képernyőre vinni, felvázol egy szórakoztató, de gyengébb érvrendszerű művészfilm-tömegfilm vitát. A spanyol, már-már trashbe hajló próbálkozás anti-pc jellege miatt nem riad vissza a díjdarálástól sem, markáns véleménye a megfelelő előétel az idei Oscar gyatra főmenüjéhez képest, de vigyázzunk, mert mindkét fogás a torkunkon akadhat.
Egy milliárdos imidzsépítés céljából egy film készítése mellett dönt, amelyre a szakma legjobbjait válogatja stábjába. A két testvér családi drámáját feldolgozó történetben a méltán híres Félix Rivero (Antonio Banderas) és Iván Torres (Oscar Martínez) fogja játszani a főszerepet, őket pedig Lola Cuevas (Penélope Cruz) irányítja majd a rendezői székből. A film gyakorlatilag cselekménytelen, ezért az izgalmat a két színész közti dinamika, kapcsolatuk alakulása és annak helyzetkomikumai tartják fent kisebb-nagyobb sikerrel. Míg Félix a készülést nem igénylő, pojácáskodó tömegfilmsztár, addig Iván az átlényegülő művész-sznob: eltérőségük teszi izgalmassá a filmet, amelyben két hasonló testvért megformálni képes, végletekig különböző színészpáros mindennapi problémáin és állásfoglalásain keresztül kerül kifigurázásra napjaink filmművészetének teljes elitista spektruma.
Viszont a karakterek és a színészi játék közel sem tökéletes, habár a metatörténet egyik legszórakoztatóbb elemét a színészi képességekkel való komikus játszadozás képzi. A végletekig sarkított figurák a maguk törékeny, emberi mivoltjuk miatt azonosulhatók, viszont épp annyira nem válunk velük eggyé, hogy jót röhögjünk hibáikon, tévedéseiken és közben felismerjük a valósággal való kevésbé szoros, de kétségtelen kapcsolatukat.
A film egyik hátránya, hogy pezsgő, élettel teli karaktereit egy cselekménytelen történettel próbálja összedolgozni, amely alól kizárólag késleltetett, ironikus drámája képez kivételt. Ennek ellenére nem mondható, hogy az Út a díjesőig unalmas lenne, mert a folyamatos helyzetkomikumra épülő történetvezetés képes feloldozást nyújtani a különböző életutak kereszteződésének izgalmaival párosulva. A szándékosan polarizált buborékszemélyekből eredő parodizálás a film legnagyobb pozitívuma, amely meglepően, az Adam Sandlar vígjátékain felháborodók közösségének is képes biztosítani az önfeledt nevetés élményét, amellett, hogy helyén kezeli a filmipar Oscar-díjátadóban csúcsosodó önfeledt elitizmusát.
Az Oscar-jelölt Penélope Cruz örömmel adja nevét egy olyan filmhez, amelyben ledarálják a díjakat és a győzelmi beszéd helyett arra írnak beszédet, hogy miért nem szabad átvenni a kitüntetést.
Erőteljes ironizálás, önfeledt őszinteségből fakadó nevetés: ez jellemzi az Út a díjesőiget, amely bemutatja, hogy a szakma szabályai szerint megbukni dicsőség. Hogy miért? Na erre nem találunk benne érvet, viszont elnézve a neves díjátadó idei termését, inkább ezt nézném meg még egyszer, mint a legjobb filmre jelöltek jó részét.
//Csuka Gergő//
Le a kalappal! Penélope Cruz 47 évesen is bomba formában van
Értékelés
Színészi alakítás - 60%
Karakterek - 60%
Komikum - 70%
Cselekmény - 50%
IMDB - 73%
RottenTomatoes - 100%
Mafab.hu - 67%
69%
Article Tags: Antonio Banderas · featured · Irene Escolar · José Luis Gómez · Manolo Solo · Oscar Martinez · Penélope Cruz · Pilar Castro · Út a díjesőig