Filmek az elmúlt évekből, melyeknek különleges hangulata van
Vannak olyan filmek, melyeket, ha megnéz az ember, nehezen szabadul tőlük. Valamiért bemásznak a bőrünk alá. Ilyenkor vagy a történet nem hagy nyugodni napokon át, vagy egyszerűen elsodor az az atmoszféra, képi világ, melyben elbeszélték azt. És vannak azok a lassabb sodrású filmek, melyek épp erre játszanak, hagyják, hogy a néző alámerüljön a hangulatukban, és napokra benne maradjon a kábulatban. Ilyen filmeket gyűjtöttem most egy csokorba az elmúlt két évtizedből, bőven a teljesség igénye nélkül. Szubjektív lista tehát, melyben a filmeket az köti össze, hogy mindegyik eljátszik a műfajisággal, hogy mélyebbre ásva valami többet mondjon el az emberi természetről.
1. A halál jele (Memories of Murder, Bong Joon Ho, 2003)
Bong Joon Ho legutóbb az Élősködőkkel kápráztatta el mind a kritikát, mind a mozirajongó közönséget. A halál jele a rendező második nagyjátékfilmje, melyben már megmutatkozik, mennyire jól játszik a műfajokkal és a nézői elvárásokkal, hogy egy lebilincselő történet mellé társadalmi kérdésekkel is foglalkozhasson. A film két dél-koreai rendőr küzdelmét mutatja be egy sorozatgyilkos felkutatásával az 1986-os katonai diktatúrában.
2. Vonzások (Stoker – Park Chan-wook, 2013)
Park Chan-wook a 2003-as Oldboy-jal bizonyította, hogy nem áll távol tőle a megbotránkoztatás, filmjeire mindig valamilyen kettősség jellemző, ahogy az Oldboy nem csupán egy egyszerű bosszúfilm, hanem egy morális dilemma feldolgozása, úgy a Vonzások azzal teszi próbára nézőjét, hogy a családi drámában a minden létező módon elítélendő eseményeket szemet gyönyörködtetően szép kompozíciókkal ütközteti, és ez a viszketést keltő érzés sokáig megmarad az emberben a film után.
3. Halhatatlan szeretők (Only Lovers Left Alive – Jim Jarmusch, 2013)
Jim Jarmuschtól nem áll távol a műfajok kifordítása, de ezzel a filmmel nyúlt először a horrorhoz, persze csakis a maga módján. A Halhatatlan szeretők lírai film a művészetek elefántcsont-tornyáról és a világok ütközéséről, mindez Tilda Swinton és Tom Hiddlestone lenyűgöző alakításában tálalva. E két színész vámpír párosának pár napjába nyerünk bepillantást, hogy együtt merenghessünk velük az évszázadok változásáról.
4. Éjjeli féreg (Nightcrawler – Dan Gilroy, 2014)
Dan Gilroy az Éjjeli féregben megalkotta a mozitörténet egyik legvisszataszítóbb alakját. Louis Bloom bűnügyi újságíró, aki balesetekről tudósít. Kezdetben csak megfigyelő, aki jókor, jó helyen van, hogy megírja a sztorit, majd egyre több etikai határt lép át, hogy a fősodorban tudjon maradni. A filmet Jake Gyllenhaal lenyűgöző játéka teszi igazán emlékezetessé.
Article Tags: A halál jele · A homár · Éjjeli Féreg · Expedíció · featured · Forrongó jég · Halhatatlan szeretők · Liza a rókatündér · Testről és lélekről · The Babadook · Upgrade - Javított verzió · Vonzások