(8) Elemi Ösztön – SHARON STONE azaz: Catherine Tramell (1992)
Kevés női alak létezik ebben a csoportban, de ha visszaemlékszünk bizony megállja a helyét Sharon Stone szerepe Catherine Tramellként. Igazi kaméleonként működik Stone, hisz tökéletesen manipulálja a zsaru Douglast és kollégáit a nyomozás során. A lábkeresztberakós kihallgatási jelenetre pedig ha nem akarnánk emlékezni, akkor is beégett volna agyunkba…de a férfiakéba biztos. A szexuálisan szociopata ördögi nőszemély hanghordozásával, kétféle személyiségével, manipulatív viselkedésével, folyamatosan kihívó stílusával, és csábító szemeivel listánk mezőnyébe kétségtelenül helyet érdemel. Joe Esterhas okosan de az ismert módszerrel pakolgatja elénk a gyanúsítottakat, a félrevezetőnek hitt nyomokat, és mégis működik a kíváncsiságunkat birizgáló alkotás. A krimikre jellemzően nehéz kitalálni a gyilkos kilétét, a rendező ezt a legnagyobb csúcsra képes járatni, a macska-egér játék amit elénk tár, roppant mód élvezetes.
(9) Schindler listája – RALPH FIENNES azaz: Amon Goeth (1993)
Nincs még egy olyan szívtelen barbár állat az emberek közt mint a Spielberg által bemutatott Goeth szerep. Fiennes a háború terjedelmes mocskában is képes volt megugrani azt szintet, hogy jobban utáljuk Őt mint magát a háború poklát. Oscar-díja méltón került kezébe , hisz nem hittük hogy a náci brutalitás eme formáját saját szemünkkel még átélhetjük valaha. Neki mindegy – ha olyan kedve van – hogy a puskájából kilőtt golyó kit talál el.
Egyenértékű számára a legutolsó hasztalan bogár a zsidó emberrel, az embertelen cselekedeteire nincsenek szavak, hisz természetének mindennapjai a romlásban, a pusztításban teljesedik ki. Menthetetelen emberféle Ő, az egyik legnagyobb megkönnyebbülés volt látni halálát a vásznon. Ralph Fiennesről az angol színpadi színészről addig nem is gondoltam volna, hogy ilyen magasságokba képes minket elvezetni, hisz előtte e zsánerben még nem láthattuk. A végére a szívünk törik bele a látottakba, még ennyi idő után is a film monumentalitása nagy hatással bír az emberi elmére, és a lélekre. Spielberg vizsgafilmje – melyben származása okán is tökéleteset szeretett volna alkotni – mindenkinek ajánlott, kortól-nemtől függetlenül.
(10) Die Hard 3 – JEREMY IRONS azaz: Simon Gruber (1995)
John McTiernan újra visszatért a rendezői székbe, és milyen jól tette, hisz így méltó trilógiává bővült a McClane kaland. A New Yorkban játszódó történetben egyértelműen Willis mellett a legnagyobb és legstílusosabban működő karakter Simon figurája. A cinikus hekussal cicázó főgonosz talán listám leggyengébb kezű főgonosza, de méltó helye van itt.
A film első felében Irons nagyságát még azzal is képes emelni a direktor – okosan – hogy csak halljuk Őt, mellyel mi nézők járunk a legjobban, hisz így az ellenfél erejét hatalmát jobban érzékeljük, illetve élvezzük mintha látnánk is kivel van dolga a fehér atlétás zsarunak. A kegyetlen antagonista Simon annak ellenére az egyik legjobb aljas az összes közül, hogy az általa végrehajtott két kezi brutalitásban talán nem is részesülünk, csak a parancsai által gyűlöljük. Úgy hiszem ez az egyik legnagyobb “erény” egy gyilkostól, hisz így a színjátszás magasiskoláját láthatjuk egy egyszerű akciófilmben.
Folytatása következik a II. résszel…
Összeállította: Kovács Ferenc # Bruce
Minden idők 20 legjobb filmje az átlagemberek szerint
Article Tags: A rettegés foka · Alan Rickman · Arnold Schwarzenegger · Batman · Die Hard 3 · Elemi ösztön · featured · Harvey Stephens · Henry Fonda · Jack Nicholson · Jeremy Irons · Joker · Ómen · Ragyogás · Ralph Fiennes · Robert De Niro · Robin Hood - A tolvajok fejedelme · Schindler listája · Terminátor · Volt egyszer egy vadnyugat